Sara Wångmar på myNanny

2022-11-26

Så får du tränat samtidigt som du har roligt med ditt barn

För många av oss är det just träningen som halkar efter när mycket ska hinnas med. Studier från bland annat 1177 visar dessutom att majoriteten av barn rör sig för lite under veckan – särskilt på helgerna. Så varför inte slå två flugor i en smäll och träna tillsammans med ditt barn?! Här kommer några tips på hur du gör träningen kul för både förälder och barn!

Att träna tillsammans med sitt barn kan vara en rolig och relationsstärkande aktivitet.

Gör träningen till något kul

Skapa bra stämning för att motivera och involvera barn i träningen. De flesta barn älskar att röra sig till musik. Välj något ditt barn verkligen gillar, även om det kanske innebär att ni lyssnar på Baby Shark i en timme! 

Det kan även vara bra att ta bort tävlingsmomentet från träningen. Gör träningen till en lek och låt barnet vara delaktig i att välja vad ni gör. Kanske gillar ditt barn fotboll eller så är de mer av en gymnast – när ditt barn får välja får du chansen att prova på nya saker som du vanligtvis inte kan göra på gymmet!

Här har vi listat barnets 10 viktigaste utvecklingssprång!

Många träningspass går att göra hemma i vardagsrummet.

Tips 1: Dansa tillsammans

Dans är ett perfekt sätt för dig och ditt barn att träna tillsammans. Varför inte lära er en TikTok dans tillsammans? Kanske hitta på en koreografi till er favoritlåt? Eller ett spontant dansstopp för hela familjen? Dans är ett roligt sätt att få in lite motion i vardagen, samtidigt som du spenderar riktig kvalitetstid tillsammans med ditt barn.

Tips 2: Åk inlines

Att åka inlines kan också vara ett utmärkt tips för vardagsmotion med ditt barn. Åk ett varv runt gatan och försök att slå rekord med ett tidtagarur – men var försiktig! Det går att köpa skydd för knän, händer och armbågarna vilket kan vara bra i början. Byt ut inlines mot skridskor på vintern.

Det finns gott om utomhusaktiviteter som man kan göra tillsammans.

Tips 3: Mysiga utomhusaktiviteter

Det kan nästan vara en utmaning att försöka att sitta still när man är utomhus! Sverige har många vackra vandringsleder som man kan ta sig an tillsammans med familjen. Skogen är full av spännande saker att upptäcka – gör det till en lek för barnet genom att hålla utkik efter djur, fina stenar eller stora kottar. 

Utflykter med sevärdheter kan ge er ett bra motiverande mål. Ta med er en god picknick med barnets favorit mellanmål som en mysig belöning för en avklarad aktivitet!

Behöver du inspiration? Vi har listat 15 roliga utomhuslekar här!

Tips 4: Gympass för familjen

För mer klassisk träning så kan du ta med barnet på ett gympass – många gym erbjuder pass för familjer! Att göra övningar tillsammans med en PT kan vara en relationsstärkande och spännande aktivitet för barnet.

Involvera hela familjen i träningen – både roligt och hälsosamt!

Tips 5: Involvera alla familjemedlemmar

Ett sista bra tips är att försöka att involvera alla familjemedlemmar i träningen. Det blir automatiskt roligt för många barn när hela familjen är tillsammans och gör något. En fotbollsmatch i trädgården eller en egengjord hinderbana kan ge er timmar av skoj!

En nanny passar ditt barn så att du hinner med allt det du behöver göra i vardagen.

Få mer tid till träningen med en nanny

Träning kan enkelt bli en rolig stund med ditt barn om du har rätt inställning och väljer rätt aktivitet! Att spendera sådan kvalitetstid tillsammans är ovärderligt och kan bidra till goda vanor när barnet blir äldre. Att hitta egen-tid i kalendern för träning kan däremot kan vara en utmaning. Genom att anlita en nanny kan du underlätta livspusslet och få tid till saker som ökar livskvalitén, såsom träningen! 

Kontakta myNanny för ett gratis prisförslag på barnpassning!

Källor

1177. Barn kan få fysisk aktivitet på recept. Tillgängligt: https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/behandling–hjalpmedel/smartbehandlingar-och-rehabilitering/barn-kan-fa-fysisk-aktivitet-pa-recept/.