Sara Wångmar på myNanny

2022-11-04

Nattskräck hos barn – 4 tips på hur du hanterar det

Nattskräck – eller pavor nocturnus – är ett tillfälligt tillstånd som drabbar ett av fem barn mellan 3-5 år. Som förälder kan det vara svårt att veta vad man ska göra när ens barn panikslaget skriker – därför har vi samlat de bästa tipsen som kan vara hjälpsamma ifall ditt barn skulle få en episod av nattskräck.

Få hjälp med nattningen med en av våra utbildade och trygga barnvakter!

Har ditt barn nattskräck? Du är inte ensam!

Vad är nattskräck?

Nattskräck är ett fenomen som uppstår när barn är mellan 3 och 12 år gamla, det vill säga under den period när deras hjärna utvecklas som mest. Vanligast är det att yngre barn får nattskräck, när de är runt 3-4 år gamla. Äldre barn som får nattskräck blir oftast av med det när de kommer in i puberteten. Fenomenet uppkommer när barnet övergår från ytlig sömn till djupsömn – när hjärnan är delvis i sömn och delvis vaken.

Varför barn drabbas av nattskräck är okänt. Däremot vet man att det kan triggas av att barnet upplever sömnbrist, stress eller om barnet är kissnödig. De vanligaste tecknen på nattskräck är när barnet:

  • Är skräckslagen och otröstlig
  • Skriker och gråter intensivt
  • Svettas
  • Är helt okontaktbar

Barn med nattskräck.
En episod av nattskräck går inte att stoppa, men det finns sätt att göra situationen bättre.

Tips på hur du hanterar nattskräck

Tips 1: Försök inte att stoppa episoden

Även fast nattskräck kan upplevas som läskig för både barnet och föräldern, så är det helt ofarligt. Oftast minns inte barnet själv sin nattskräck morgonen därefter!

Eftersom barnet är okontaktbart under en episod av intensiv nattskräck, är det allra bästa tipset att inte försöka väcka eller hålla fast barnet. Det kan ofta kan göra nattskräcken värre. För vissa barn kan episoden ta slut snabbare ifall föräldern istället sitter lugnt bredvid och pratar om vardagliga saker. 

Upplever ditt barn separationsångest? Läs våra tips här!

Tips 2: En trygg miljö förhindrar skada

Hur barn beter sig när de upplever nattskräck kan skilja sig åt – vissa barn ligger kvar i deras säng, medans andra blir aktiva och går runt i rummet. Om du vet att ditt barn är den aktiva typen kan det vara bra att se till att barnets omgivning är extra tryggt och säkert. 

Det viktigaste är såklart att ditt barn inte skadar sig självt eller någon annan. Flytta därför på alla lösa föremål i närheten och täck alla potentiella vassa kanter, ifall det skulle hända att barnet börjar kasta eller slå saker. När nattskräcken väl sätter igång är det bra om man är väl förberedd, eftersom det kan vara svårt att hinna säkra omgivningen och samtidigt vara närvarande under episoden. 

Förälder läser för barn med nattskräck.
Gör omgivningen trygg så att barnet inte skadar sig självt eller andra.

Tips 3: Se om nattskräcken följer ett mönster

Det är vanligt att barn upplever nattskräck vid samma tidpunkt varje kväll. Ett bra tips kan därför vara att väcka barnet innan nattskräcken sker. 

Ta en vecka till att observera när nattskräcken börjar varje kväll. Anteckna vilken tid barnet går och lägger sig, när barnet somnar och eventuellt när nattskräcken börjar. Genom att ha en förståelse för nattskräckens logik, kan du förhindra en episod genom att stoppa det redan innan den sätter igång. Prova att väcka barnet 15-30 min innan episoden förväntas börja och låt barnet själv få somna om efter en liten stund.

Eftersom sömnbrist är en vanlig anledning till varför barn får nattskräck, kan det även vara en bra idé att låta barnet få ta igen sömn med en tupplur på eftermiddagen.

Tips för barn med nattskräck.
Bra sömnrutiner är viktigt för att göra det enklare för barnet att få en god natts sömn.

Tips 4: Lägg fokus på att skapa bra sömnrutiner

Att skapa bra kvällsrutiner kan vara hjälpsamt när det kommer till att förhindra nattskräck. Ordentligt med sömn är den största prioriteringen – men hur mycket sömn behöver barn egentligen? För barn mellan 1-3 år är det 12-14 timmar som gäller. Barn mellan 3-6 år däremot behöver runt 11-12 timmar sömn per dygn och barn mellan 6-12 år behöver 10-11 timmars sömn.

Utöver detta är det viktigt att säkerställa att barnet får en harmonisk övergång mellan att vara vaken till att gå och lägga sig. Några timmar innan det är läggdags kan du till exempel se till att barnet undviker starkt lysande skärmar, nyheterna eller andra saker som kan upplevas som läskigt eller stressande för barn. En lättsam godnattsaga eller mysig nattlampa kan göra susen!

Just ljus är väldigt viktigt för att på ett naturligt sätt starta övergången från dag till kväll. Under kvällens gång kan du därför successivt dimma och så småningom släcka lampor runt om i huset. Detta gör att det inte blir en lika stor kontrast mellan dagtid och nattetid för barnet. Se även till att deras rum känns tyst, mörkt och tryggt.

Har du fler frågor gällande dina egna eller ditt barns sömnsvårigheter så rekommenderar vi att du vänder dig till 1177 eller en privat sömnmottagning.

Barnpasning med myNanny,
Få hjälp med nattningen av en trygg och utbildad nanny.

Vi hittar en nanny åt dig som kan hjälpa till med nattningen

Få den avlastningen du behöver med en av våra professionella och utbildade nannies. Utöver att vara duktiga på att passa barn, har de dessutom genomgått utbildningar i säkerhet för barn. De kan hjälpa dig med allt från att hämta och lämna på förskolan, till att natta barnet på kvällen! Hör vad en av våra föräldrar har att säga om våra barnvakter:

”Saga känner sig helt trygg med Johanna och inte ens nattningen har varit ett problem.”

Läs hela intervjun med mamma Jennie om hur barnvakten Johanna förbättrade deras vardag!

Källor:

1177. Sömnbesvär hos barn. Tillgänglig: https://www.1177.se/Skane/barn–gravid/att-ta-hand-om-barn/barns-somn/somnbesvar-hos-barn/

Trygghansa. Mardrömmar och nattskräck | Familjen. Tillgänglig: https://familjen.trygghansa.se/barns-utveckling/somn/mardrommar-och-nattskrack 

Svea KBT (2022). Nattskräck hos barn – 10 vanliga tecken – Psykolog Svea KBT. Tillgänglig: https://www.sveakbt.se/barnpsykolog/nattskrack-hos-barn