Sara Wångmar på myNanny

2022-12-14

Skärmtid för barn – så hanterar du det

Att hantera barns skärmtid kan vara en utmaning, speciellt i takt som vårt samhälle blir allt mer digitaliserat. WHO rekommenderar att barn från två till fem års ålder spenderar max en timme per dag framför skärmen. Barn under två år bör inte använda skärmar alls. Som förälder är det viktigt att kunna sätta gränser och hantera skärmtiden på rätt sätt – men hur gör man egentligen? Vi har samlat ihop de bästa tipsen på hur du bäst hanterar ditt barns skärmvanor!

Få mer kvalitetstid tillsammans med hjälp av en personlig barnvakt!

Att hantera barns skärmtid är något många föräldrar tycker är svårt.

Varför borde man begränsa skärmtid för barn?

Att sätta riktlinjer för skärmtid kan vara fördelaktigt för barns hälsa och utveckling enligt WHO – särskilt för små barn och barn under två år. För mycket skärmtid kan påverka barns sömn, fysiska aktivitet och sociala interaktioner negativt. Därför rekommenderar WHO att du begränsar skärmtiden och användning av sociala medier för barn.

Långvarig exponering av skärmar kan nämligen påverka barns sömn. Det blåa ljuset som avges av skärmar kan störa den naturliga sömncykeln och göra det svårare för barn att somna. Detta kan också påverka sömnkvaliteten och resultera i trötthet och koncentrationssvårigheter under dagen.

För mycket skärmtid kan även ha negativa effekter på barns sociala och känslomässiga utveckling. När barn tillbringar mycket tid på skärmar minskar möjligheten till ansiktsuttryck, ögonkontakt och direkt interaktion med andra, vilket är viktigt för att utveckla sociala färdigheter och emotionell intelligens. Därför är det viktigt att begränsa skärmtid och erbjuda en balanserad mix av aktiviteter för barnens övergripande utveckling och välbefinnande. Här hittar du 15 tips på roliga utomhuslekar som passar bra när det är dags att lägga ifrån sig skärmen.

Gör inte skärmtid till en snabb belöning

Om ditt barn börjar få ett utbrott när ni är på till exempel en restaurang, är det enkelt att man förser barnet med en skärm för att det dåliga humöret snabbt ska passera. Därför är det viktigt att man tidigt säkerställer att man inte gör skärmtiden till en snabb belöning – likt en godisbit. Om barnet vet att de bara behöver skrika för att få sin padda, så kommer de att skrika! 

Gör istället skärmtid till en mer begränsad aktivitet som har sin egna tid och plats i hemmet. Mindre skärmtid kan dessutom vara ett bra sätt att förbättra barnets sociala förmåga eftersom barn behöver interagera med andra människor, istället för att sitta själv med sin skärm.

Observera vad barnet konsumerar

Det är också viktigt att man är medveten om vad barnet tittar på. Många spel är nämligen skapade med syftet att vara beroendeframkallande, med belöningar och tidsspecifika utmaningar som uppmuntrar till mycket skärmtid. Forskning visar även att sådana spel kan göra att barnet känner sig stressad och oroligt.

Håll även ett öga på vad för videos som barnet kollar på, ifall de använder YouTube eftersom det tyvärr ofta händer att videos med opassande innehåll hamnar i algoritmen. Typen av innehåll som barnet konsumerar har en enorm påverkan på deras humör och världsbild. Skrämmande videos eller spel kan exempelvis förvärra deras sömn och ge dem ångest. Många plattformar erbjuder även möjligheten att ställa in föräldrakontroll där du kan se över och välja vad barnen ska ha tillgång till.

Trygg och rolig barnpassning med en personlig barnvakt från myNanny

Lös livspusslet – börja med en prova-på-träff!

Begränsa skärmtiden för alla familjemedlemmar med en ”timbank”.

Begränsa skärmtiden – för hela familjen

Att man bör begränsa skärmtiden för barn kan kännas självklart. För att lyckas är det dock viktigt att man själv som förälder är en bra förebild när det kommer till hur mycket man tittar på skärmar. Forskare menar att barn härmar vuxnas beteende – om du själv använder skärmar och sociala medier mycket, så kommer barnet också att vilja göra det!

Ett förslag kan vara att sätta en tidsgräns på hur mycket tid alla i familjen spenderar framför skärmen. Varför inte även bestämma att ni med jämna mellanrum har helt skärmfria dagar? För att se till att hela familjen faktiskt lägger ifrån sig skärmen kan ni ställa in en tidsbegränsning. Detta finns tillgängligt för de flesta mobiler, surfplattor och tv-spel!

Gör skärmtiden till en gemensam och mysig aktivitet!

Gör skärmtiden till en gemensam aktivitet

Forskning visar nämligen att barn inte lär sig något av att passivt titta på en skärm, eftersom det är svårt för barn att koppla det dem ser på skärmen med verkligheten. Att ha en förälder som hjälper till att vokalisera och diskutera det dem tittar på kan därför vara bra för barnets utveckling!

Ett av de bästa tipsen för hur du hanterar barnens skärmtid är därför att göra det till en mysig gemensam aktivitet – spela ett roligt TV-spel tillsammans eller titta på en film! Genom att göra det till en aktivitet som ni som familj gör tillsammans, blir skärmtiden både avslappnande och socialt. 

Det finns oändligt många aktiviteter man kan göra tillsammans som en familj.

Hitta på roliga aktiviteter istället

Barn idag spenderar mer tid än någonsin framför skärmen och i takt med att det har blivit allt mer normalt, så har tiden för andra aktiviteter minskat. Försök därför till att hitta på roliga aktiviteter med barnet som inte involverar en skärm! Aktiviteter kan bland annat inkludera allt från att träna tillsammans till att besöka ett museum och att spela brädspel. Bor du i Stockholm kan du läsa våra tips på utflykter här

En nanny är utbildad i hur man bäst underhåller och tar hand om barn!

Trygg (och skärmfri!) barnpassning

Våra nannies är experter på att hitta på massor av skoj med barnen, för att minska skärmtid! Barnpassningsspecialisterna matchar vi din familj med en personlig barnvakt utifrån era specifika behov. Tack vare en nanny får ni mer struktur och mindre stress i vardagen, vilket betyder att ni som en familj får mer tid tillsammans utan massa måsten.

Det är enkelt att komma igång med barnpassning. Läs mer här!

Källor:

Svenska Dagbladet (2022). Låt inte barn i förskolan sitta med skärmar. Tillgängligt: https://www.svd.se/a/xgmGEG/lat-inte-barn-i-forskolan-sitta-med-skarmar-skriver-forskare 

WHO (2019). Guidelines On Physical Activity, Sedentary Behaviour and Sleep For Children Under 5 Years Of Age. Tillgängligt: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/311664/9789241550536-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y 

Karolinska Institutet Nyheter. Så påverkar skärmvanor barns hälsa. Tillgängligt: https://nyheter.ki.se/sa-paverkar-skarmvanor-barns-halsa

Kry (2021). Skärmtid hos barn och unga – barnpsykologen svarar. Tillgängligt: https://www.kry.se/din-halsa/skarmtid-hos-barn/

SVT Nyheter (2022). Forskare: Små barn ska inte sitta med skärmar. Tillgängligt: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-sma-barn-ska-inte-sitta-med-skarmar 

1177. Barn, föräldrar och medier. Tillgängligt: https://www.1177.se/Kronoberg/barn–gravid/vard-och-stod-for-barn/barn-foraldrar-och-medier/